lørdag den 21. marts 2009

Sov sødt - fred være med dig kære computer...

Det er en sørgelig dag... Jeg skal sige farvel til en kær ven! For 14 dage siden faldt min computer i en dyb søvn - de fleste vil nok kalde det for en slags computerkoma. I lang tid havde jeg nok kunnet mærke på den, at den var ved at blive aldrene. Tingene gik ikke SÅ hurtigt mere og vejrtrækningen var også ved at være noget anstrengt, når den arbejdede hårdt! Jeg vil også sige, at jeg havde krævet meget af den med store billedfiler og alt muligt andet ragelse, men jeg havde egentlig bare sat min lid til, at det kunne den da sagtens klare!

Men nej - en sen aften gav den op. HVID SKÆRM!!! Hmm tænkte jeg - jeg prøver sgu bare at slukke, så går det nok over. Det gjorde det også, for så blev skærmen i stedet sort - ja alt blev faktisk sort. Og computeren er aldrig vågnet op siden...

Jeg håbede dog - som man jo naturligt nok gør, at den ville vågne op igen fra sit koma. Frisk som en havørn og parat til igen at gøre mit liv nemmere! Men nej - den fik sin dødsdom den anden dag. Den rare mand i Expert mente ikke, at det var værd at reparere, når den havde nået en alder af 5 år - hvor meget mon 5 år er i computerår?!?!?

Til mit held - fik jeg to dage før flyttet alle billedfiler til min nye eksterne harddisk. Føler jeg mig heldig? JA! Pyh ha. Heldigvis forsvandt alle opgaver fra min tid i banken - så nu er det fuldstændig dødt! Hurraaa :-D :-D :-D

Nu skal jeg så lære en ny computer at kende og så skal jeg give den gamle en værdig afslutning på livet - for den har sandelig gjort det godt i alle de år, vi var sammen!

I mellemtiden prøver jeg selv at overleve vævefaget i skolen. Jeg prøver og prøver og prøver at holde af det - men nej. Noget blokerer for min glæde til det. Det eneste, jeg oplever succes med er at udregne opskriften, for det med tal er jo stadig toppen! Men når jeg kommer til skæring af trend, ritning, bomning og alt det andet, så står glæden på et sted, hvor jeg slet ikke kan finde frem til den. Så hvis nogen har en opskrift på, hvordan glæden ved væv kan findes frem, så vil jeg være den lykkelige modtager! For tiden er vi i gang med at væve et tørklæde, som skal afleveres på torsdag - jeg siger jer! Når det tørklæde er færdigt, så skal der holdes tørklædefest!!! :-)

Til gengæld har vores forløb med maskinbroderi været toppen af poppen! Jeg har fået SÅ mange ideer til teknikker og motiver, som jeg vil have afprøvet. I forløbet skulle vi afprøve forskellige teknikker for at få kendskab til maskinbroderi. Under emnet "frie sting" kunne vi bare gå i gang. Jeg startede med at arbejde i øst og vest uden nogen form for struktur på mit arbejde. Det er bare så typisk. Jeg ejer ikke det, der kaldes tålmodighed, så vil helst være færdig inden jeg er begyndt! Men jeg kunne se, at det blev uoverskueligt, hvis jeg fortsatte i samme spor. Så jeg besluttede at lave en undersøgelse omkring tryk på strækstoffer. Jeg afprøvede forskellige metoder med rammelimstryk, billedtransfer med købt transferpair og med vliesofix. Jeg trykkede med folie og købt textilfarve. Det var super spændende, og jeg fik faktisk en del ud af det - og kunne drage konklusioner ud fra det - fx. at rammelim er GENIALT at bruge på, strækstof, da det bevarer elasticiteten og derfor ikke krakelerer, når man trækker i det :-) Jeg har viet min kærlighed til maskinbroderiet og glæder mig bare til at udforske det endnu mere. Der er ikke grænser for, hvad man kan bruge det til og hvor. FEDT!!!

Næste broderiforløb bliver "langsomt broderi" - dvs. håndbroderi. Vi skal lære de gamle teknikker, og det glæder jeg mig også rigtig meget til!

Rigtig god weekend! :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar